søndag 15. juli 2012

Været

Jeg har kjøpt en nedbørmåler. I følge min datter er det enda et tegn på at jeg er 50+, og det er kanskje et alderdomstegn at jeg blir mer og mer opptatt av været. Og attpåtil registrerer på kalenderen hver dag hvor mye det har regnet.

Men jeg er oppvokst på en gard, og været om sommeren var veldig viktig. Kan vi slå graset i dag? Kan det tørkes på bakken eller må vi hesje? Blir det regn? Nå har sommeren så langt vært ganske våt, synes vi, og glemmer at det var noen fine dager i slutten av juni... Men med nedbørmåler og registrering blir det veldig tydelig hvordan været virkelig var, og statistikken kan jeg slå i bordet med når vi diskuterer neste år hvordan sommeren var i fjor.

I uke 28 kom det nesten 30  mm lørdag 7. juli, den dagen det var Trysil-rittet. Mandag og tirsdag kom det rundt 20 mm, og det regnet litt hver eneste dag den uka. Jeg har selvfølgelig laget et diagram som viser nedbøroversikten, og etter hvert håper jeg å få til å legge den ut på bloggen min også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar