tirsdag 17. juli 2012

Imponert over Lånekassen.

Siden jeg er 50+ er det naturlig nok en del år siden jeg var i kontakt med dem, og jammen har det skjedd mye på de årene. Det virker som om det var i oldtiden jeg søkte om stipend når jeg ser hvordan systemet er i dag. Vi måtte fylle ut skjema og sende i posten...

Dattera fikk sms om at nå måtte hun sjekke Vigo, og da var det bare fram med lap-topen og se etter. Der lå bekreftelsen på at hun hadde kommet inn i Stange og hun takket ja til skoleplassen med en gang. Deretter ble hun loset videre til Lånekassens hjemmeside og la inn nødvendige opplysninger før hun klikket på Send-knappen. Vips så hadde hun søkt om stipend for neste skoleår. Og, så kommer det mest imponerende, allerede neste dag fikk hun svar på søknaden med oversikt over hvor mye hun får utbetalt hver måned. Helt utrolig! Det kan da ikke bare være elendighet med Lånekassen, vi er i hvert fall veldig fornøyd så langt.

Det sier også litt om hvor mye som overlates til ungdommen sjøl. Hun ordnet alt, og i verste fall kunne hun ha takket ja til skoleplass og søkt om stipend uten at vi som foreldre hadde visst noen ting. Så det gjelder for oss å følge med, det er viktig at ungene sikrer seg skoleplass. Og hva med dem som ikke behersker dataverktøyet like godt? Eller henger alle i den generasjonen med? Ikke vet jeg, men imponert over effektiviteten i systemet, det ble jeg. Bekreftet skoleplass onsdag, innvilget stipend torsdag.

1 kommentar:

  1. Så koselig at det er liv på bloggen din igjen Gro;o) Som ganske voksen bruker av Lånekassen ble jeg også mektig imponert da jeg søkte skole og stipend/lån for noen år siden! Og jeg tror nok kanskje det er vi foreldre som må henge i stroppen for å følge med i utviklingen, snarere enn barna selv, men det er all grunn til å være obs på de som kanskje ikke håndterer dette dataverktøyet like bra som andre (men jeg mistenker samtidig at de heller ikke har foreldre som er gode på dette, så her har skolen en viktig jobb å gjøre.) Men imponerende, det er det!

    SvarSlett