mandag 9. mai 2011

Sang

Jeg synger i kor, jeg synger alt i Jordet Sanglag. I helga har vi arrangert Trysilstevnet, et arrangement vi var veldig godt fornøyd med. I alt deltok 6 kor fra Trysil og ett fra Engerdal. Mandskoret er selvfølgelig i en klasse for seg, men det var mye bra prestasjoner fra de andre korene også. Jeg synes vi i Jordet Sanglag kan være godt fornøyd med egen innsats, særlig de to siste vi sang, Lugn vilar sjøn og Min elskling. Konserten ble avsluttet på tradisjonelt vis med Trysilsangen som fellesnummer. Vår dirigent, Margereta, klarte å sette sitt preg på framføringa, ved at det store felleskoret fikk fram variasjonene i Trysil som beskrevet i sangen. Det er rent så jeg fryser på ryggen og blir blank i øynene når jeg sammen med 70 andre gir alt i den mektige avslutningen!

Fra Ljøradalføret og Østby deltok hele tre kor. Mange av mine gamle venner fra østaetter synger i kor, så det var særs hyggelig å treffe gamle kjente. Jeg tenkte på det, at det er rart det ikke er noen kor fra Vestre Trysil? Det er da vel mange sangere der også?

Etter konserten var det middag og fest i samfunnshuset i Jordet. Jeg hadde fått oppgaven å være toastmaster under middagen, og det gikk greit, tror jeg. Men det er da merkelig at jeg skal grue meg hver gang jeg skal gjøre en slik jobb! Som regel klarer jeg det helt fint... Sangere er livate folk, og det ble servert mange gode historier utover kvelden, og vi sang og hadde det artig.

En finlandssvensk forfatter, Zaccharias Topelius, har sagt:
Sangen er av sorg opprunnet,
Men av sang er glede vunnet

Det er helt sant. De aller, aller fleste gangene jeg har vært på sangøvelse kommer jeg hjem i godt humør. Det gir en glede å synge, og i fellesskap skape noe som gleder andre og gir gode opplevelser. Nå er sesongen snart over, men neste år feirer Jordet Sanglag 100 år, så vi har mye å øve på!

1 kommentar:

  1. Grattis med blogg, dette ser bra ut! Det har ikke slått meg, og det er en fin tankevekker, at sang får en på godt humør. Fungerer rett og slett som terapi hvis jeg har en dårlig dag. Det skal jeg jammen prøve ut:-) Hilsen Live

    SvarSlett