torsdag 2. august 2012

Rot, rot, rot... 

som det trengs å rydde i...

Regn, regn, regn...

ute...

 Kontoret vårt skriker etter å bli ryddet i. Der har det samlet seg masse papir, permer, kabler, gammelt datautstyr, bøker, kort, sekker, vesker med mye rart i og jeg vet ikke hva. Og ikke bare i hyllene, men utover gulvet også. Jeg har mannet meg opp noen dager nå og i dag var jeg altså rede. Men hvor skulle jeg begynne? Det var da jeg tenkte på toppidrettsutøverne og deres mantra: fokus på arbeidsoppgaven og ta en ting om gangen. Et særdeles godt råd, det er jo bare å begynne i en ende og arbeide seg innover. 

Faren med slik rydding er jo at en kommer over masse interessant som man har spart på, heldigvis, og som man helst skulle sett litt mer i. Det er barnetegninger, notater fra min tid i kommunestyret,  fra alle foreningene jeg har vært med i, valgkampplaner og -materiell, og ikke minst bilder. Det første jeg fant var en giga-tegning som sønnen lagde for mange år siden, en oversikt over en OL-by med alle slags idrettsanlegg, veisystemer og rundkjøringer, hotell, pressesenter osv. Jeg vet ikke hvor mange A4-ark han hadde limt sammen for å få plass til alt. 

Men jeg har stort sett vært hard i dag, bare ryddet og lagt interessante papir til side for å se på senere. Får bare håpe at jeg husker hvor jeg legger det... Og når skal jeg få tid til å se på det? Men skal det ryddes så skal det ryddes! Det er en deilig følelse når jeg får oversikten, har kastet en masse ræl og får vasket med grønnsåpe. Men rydding er jo et evigvarende prosjekt det også, akkurat som klesvask, blir nok ikke ferdig i dag. Og skulle sola komme tilbake, så lar jeg rot være rot og hiver meg ut!

2 kommentarer:

  1. Men ingen ting er som å gå inn i ett rom som vanligvis ikke er så ryddig, og se på at det hersker orden og system! Vi har fått ordnet opp i noen boder i kjelleren i sommer, i tillegg til vaskerommet, og innimellom må jeg bare kikke inn opg nyte synet! Det er en deilig følelse! Og i dag har eldstesønnen her hatt samme opplevelse :D Hærlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en god følelse, og som du sier må man liksom kikke innom for å se hvor fint det ble.

      Slett