mandag 6. august 2012

Turstien min blir borte!

Pilgrimsleden

På sin vei til Trondheim går Pilgrimsleden gjennom Trysil. Forbi Bygda går den på østsida, litt oppe i Bygderberget og jeg har brukt den mye til å gå treningsturene mine. I fjor blogget jeg om hvor fint jeg synes det er der, og hvor fint man ser Bygda derfra.

I vår gikk jeg turen igjen, og ble litt forskrekket. Det er jo gravd oppover i berget, og et sted er det gravd rett over stien, slik at hvis man ikke er kjent, finner man ikke stien igjen.

Bildet er tatt tidlig i vår, og det synes tydelig hvor det er gravd. Jeg tror det er for vann/avløp det graves, og det trengs i blant, det også. Men ble litt lei meg da jeg så at gravemaskinen i tillegg til å ødelegge stien, også hadde ødelagt stedet der jeg tidligere har plukket liljekonvall.

Slik ser det ut nå... Ingen liljekonvall...

Det har vært mye dårlig vær i sommer, og jeg har ikke gått den turen igjen før nå. Og da fikk jeg en ny overraskelse. Det fuktige og varme været har gjort at busker og kratt vokser som bare det, og det blir vanskeligere og vanskeligere å se den fine utsikten til Bygda. Ingen beitedyr holder vekstene nede, og på sine steder var det nesten umulig å finne igjen stien. Helt utrolig. Pilgrimsleden har blitt brukt i mange hundre år, så det ville være synd om den ble borte. Vi må bruke den! Kanskje jeg skulle organisere en "dugnad" for å holde den åpen. Hvis mange nok personer går stien en gang i uka, burde det hjelpe, samtidig som det må ryddes langs stien i bjørk og andre trær som vokser. Kanskje Destinasjon Trysil kunne ta inn stien som en del av sitt turopplegg? De har et opplegg for å rydde og sørge for god merking. Ikke dumt å ha et tilbud om en fottur i sentrum, langs en strekning med historiske røtter. Men først og fremst må vi bruke stien vi som bor her. Hvis den ikke er av interesse for oss, er det vanskelig for andre å finne den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar