søndag 5. juni 2011

Minidrivhus

Oppe på haugen hos oss har vi samlet gras etter plenklipping og annet rusk og rask i en komposthaug. Dette har vi gjort siden vi flyttet hit i 1993, så det har blitt litt jord etter hvert. Så jeg fant ut at jeg skulle prøve å lage en liten grønnsakhage. Jeg har kopiert en ide som Eli hadde, hun prøvde dette hjemme for noen år sida.

Jeg har lånt et gammelt vindu fra Dersø og bruker det som minidrivhus. Første gang jeg prøvde for to år sida ble det bare passelig vellykket, så i år har jeg vært litt mer nøye. Jeg har bygget vinduet litt opp med leca, og har fylt på med ekstra jord, og plantene har mer plass å vokse på. Vinduet kan også legges rett på bakken.

Jeg har sådd salat og gulrot, og jeg har laget til et lite bed utafor drivhuset også. Dit har jeg flyttet grasløken og skal plante flere urteplanter etter hvert.


Jeg sådde den 19. mai. Salaten spirer som bare det, og det ser bra ut foreløpig. Gulrota har jeg ikke sett noe til enda, men den kommer vel... Så det er bare å luke og vanne og passe på. Etter hvert som plantene blir større må nok vinduene stå oppe, men i starten er det fint å oppnå en drivhuseffekt med å ha de stengt.

Spennende å se hvordan det går og om det blir bra resultat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar